Nestala – Mislite li da znate baš sve o svom supružniku?

Dvoje prekrasnih mladih ljudi, prepuni vrlina, s tek pokojom manom, prepoznaju se među stotinama drugih. Prepoznaju, a potom i upoznaju, poklanjaju jedno drugom povjerenje kao najveći dar, nadgrađuju ga ljubavlju, a otvarajući vrata svog srca svoju „drugu polovicu“ puštaju kroz vrata svog doma, u svoj život čiji tok potom mirno i lagano teče, a oni ostaju sretni do samog kraja. Bajkovito. Sanjarski. Zastarjelo. Jer moderne ljubavne priče češće no „sretnim krajem“ završavaju „nepomirljivim razlikama“, a dvoje mladih ljudi s početka, umjesto da mane onog drugog pretvore u vrline, u nevjerici odmahuju glavom i prevrću očima pitajući se u što su se to pretvorili.

            Glavom je u nevjerici odmahivao i Nick Dunne, jedna od nebrojenih žrtava recesije, nekadašnji newyorški novinar i profesor novinarstva u missourijskom gradiću Sjeverna Carthaga, zatekavši, po dolasku kući na petu godišnjicu braka, scenu koja upućuje na nasilni nestanak njegove supruge Amy Elliott Dunne. Veličanstvene Amy, junakinje serijala dječjih knjiga, magistrice psihologije, lijepe, pametne i duhovite ženu, nekadašnje sastavljačice testova osobnosti za ženske časopise. Testovima se Amy služi i u stvarnom životu, kako bi njegov tok održala mirnim i savršenim, kako i dolikuje ženi čije je ime gotovo od njena rođenja u očima jedne nacije sinonim za nepogrešivost. Za razliku od svoje supruge, Nick je prosječan momak s američkog Srednjeg Zapada, prosječne vanjštine, prosječnog smisla za humor i prosječnih životnih ambicija. Dostojnim Veličanstvene Amy učinio ga je New York, grad čije se savršenstvo prelilo i na Nicka i učinilo ga zanimljivim, privlačnim, modernim. U takvog se Nicka zaljubila Amy, no prve missourijske kiše s njega su isprale newyorški filter i obični je Nick zasjao u svoj svojoj prosječnosti. Više no jednom pao je na Amynom testu i sada se pita je li i njen nestanak samo test, još jedan izazov što ga njegova ljupka newyorška supruga postavlja pred njihov brak, još jedan način da si gradska cura prikrati dokone dane u američkoj provinciji. Predajući, Nick je svojim studentima prenio i mnogo više od znanja i sada se s pravom pita nije li Amy još jednom, vođena pomaknutim osjećajem za pravdu, zamijenila uloge u njihovu braku i odlučila biti učiteljica čiju lekciju Nick nikada neće zaboraviti.

            A svojim je čitateljima vrijednu lekciju održala i Gillian Flynn, mastermind iza cijele operacije imena Nestala. Operacije jer, baš kao što nestanak Amy Elliott Dunne nije uobičajeno nasilan, tako niti knjiga pred vama nije uobičajeni triler; obje su pomno promišljeni činovi i od svojih su kreatorica zahtijevale mnogo planiranja, razrade, detaljiziranja i (a Amy će vam reći kako je to i najvažnije) strpljenja. Strpljivo i vješto, Flynn je ispreplela dvije priče, njegovu i njezinu stvorivši tako kompleksan književni zalogaj u tri sloja. Užitak otkrivanja kompleksnosti i raznolikosti tonova Nestale sličan je užitku raslojavanja ljubavnog odnosa; ona se isprva trudi predstaviti malo drugačijom no što to uistinu jest, on pristaje živjeti u blaženom neznanju jer, hej, lijepa je, pametna i pristaje na sve – ravno dobitku na lutriji. Ali poremeti li se ijedna kockica tog savršeno koncipiranog mozaika ona prestaje polirati blještavu verziju sebe, a on se, u čudu, uznevjereno okreće oko sebe i pita se što se dogodilo njegovoj predivnoj ženi. U novoj se situaciji ne snalazi i poseže za instant rješenjem – nečijom novom i svježe ispoliranom verzijom. Počinje rat, prešutna bitka za opstanak, brak prestaje biti zajedničko gledanje u istom pravcu i pretvara se u međusobnu igru što suptilnijeg i učinkovitijeg izbacivanja supružnika iz kadra. Ili skretanja fokusa. Naposljetku se postavlja pitanje koliko su dugo „zaigrane“ strane spremne uživati u igri, što su spremne uložiti, a što izgubiti.

Flynn je, otežući pomalo s radnjom u prvoj trećini Nestale riskirala gubitak čitateljeve pažnje, no svjesno preuzeti rizik (i autoričin i čitateljev) ipak se isplatio. Čitatelj će, suptilno, isprva biti upozoren da ne vjeruje uvijek svemu što pročita jer nerijetko se onaj tko iza napisanih redaka stoji, samo poigrava njime, a Flynn će mu zahvaliti na ukazanom povjerenju, pružajući u odvažno ispisanoj priči, trileru s elementima obiteljske drame (ili obiteljskoj drami izuzetno trilerske atmosfere) iskustvo od kojeg će se naježiti, zapitati i naposljetku s olakšanjem odahnuti. Iako su likovi majstorski opisani, a njihova je psihološka karakterizacija izvanredna te čak niti sporedni likovi ne statiraju već stoje uspravno i sigurno na svom mjestu u priči, rijetko bi se tko poželio naći na njihovu mjestu.

I dok za vama ostaju posljednje stranice ovog izuzetnog romana čijem čitanju valja pristupiti kao dugoprugaškom, maratonskom iskustvu, čuvajući glavninu snage za njegov završni dio (za razliku od uobičajenih „napetica“ na čije se čitanje kreće u niskom startu) nećete moći reći kako ste očekivali „nešto više“. Nešto drugačije, svakako jer autorica neće zadovoljiti želju čitatelja za utjerivanjem pravde poimanim na staromodan način. A kad zaklopite knjigu i zadovoljno se osmjehnete jer ta priča ipak nije vaša i niste se u njoj pronašli, sjetite se posljednje rečenice Olge Pakalović u Finim mrtvim djevojkama „Mislite li da znate baš sve o svojoj supruzi?“

Advertisements