Od ponedjeljka krenite na put u središte vaše knjige s Milanom Vuković-Runjić

 

            Kada je, u drugoj poliovici devetnaestog stoljeća, krenuo pisati svoje znanstveno-fantastične romane, Jules Verne nije ni slutio koliko će od toga postati stvarnost jedva stotinu godina po silasku s njegova pera. Na Mjesecu smo, kažu, bili, dok nam neke druge stvari, poput puta u središte zemlje još uvijek ostaju nedosanjani snovi. No što ne može stvarnost, može priča. Potrebna je samo malo mašte, nešto što će je pobuditi i netko tko će vas na putovanje povesti.  Sve zainteresirane  na to će putovanje povesti hrvatska književnica, urednica i nakladnica Milana Vuković-Runjić čija Express škola kreativnog pisanja nakon zimskog i proljetnog, ulazi i u svoj ljetni semestar.

            Nakon iznimno zanimljivog, netom završenog, ciklusa u čijem se središtu našao jedan književni lik, ovog će se semestra polaznici baviti samim osnovama pisanja, maštom, spisateljskom disciplinom, donošenjem važnih odluka pri pisanju i onime s čime se svaki autor povremeno susreće iako bi to najradije izbjegao – spisateljskim krizama. Sama voditeljica kaže kako će druženja ponedjeljkom, za što kreativniji početak radnog tjedna, započinjati uvodnim predavanjem nakon kojeg će polaznici moći iznijeti vlastite probleme s kojima se susreću pišući ili pružiti svima na uvid priču iz vlastitog kreativnog laboratorija.

            Sada već vrlo dobro poznata radionica kreće u ponedjeljak, 11. travnja u 19 sati na dobro poznatom mjestu, u Teslinoj 16 gdje se smjestila mala, ali ugodna Vuković & Runjić knjižara. Samo će putovanje do središta vaše vlastite priče trajati šest tjedana, a putnici će na nj kretati svakog ponedjeljka od 17:30 do 19 ili od 19 do 20:30 sati. Broj grupa, naravno, ovisi i o broju zainteresiranih. Svoje mjesto na ovom, nesumnjivo zanimljivom putovanju, možete rezervirati elektroničkim putem na vukovicirunjic01@inet.hr .

            Naravno, putovanje bez itinerara kao da i ne postoji stoga u nastavku pogledajte kamo ćete sve poći s uvijek zanimljivom Milanom

Ponedjeljak, 11. travnja: Vaša priča i vi

Pišemo li o sebi ili o drugima? Izmišljamo li ili govorimo istinu? Jesmo li “mi” – mi? Tko je taj “ja” koji priča priču? Tko nam priča “Ilijadu” i “Odiseju”, a tko “Seks i grad”? Je li Marguerite Duras imala “Ljubavnika?”? Tko je “ja” iz “Potrage za izgubljenim vremenom?”. Tko “diktira” Aliesteru Crowlieju u Kairu? Postoji li nadahnuće, ili samo odluka, disciplina i ambicija? Einstenov “intuitivni um” naspram “razumu”.

Ponedjeljak, 18. travnja : Zmija u raju, ili problemi i prepreke u pisanju

Zašto su na samom početku Biblije stvari morale krenuti nizbrdo? Biblijske priče kao inspiracija: starozavjetni, zastrašujući Bog naspram novozavjetnom, milosrdnom. Fatalne žene koje zavode i ubijaju muškarce, naspram nevinima koje muškarci pokušavaju ubiti. Dalila, Judita, Saloma, Suzana, Batšeba…Holywood i Biblija. Anđeli i slična bestjelesna bića u prozi: zašto je nekad lakše pisati o njima, nego o ljudima od krvi i mesa? Naši likovi nekada slične na buntovne anđele: odbijaju “suradnju”. Je li kriza pisanja isto što i kriza likova? Kriza priče koja ne voli biti pričana ili osobna kriza pisca? Kada znamo da smo u krivoj priči, a kada sebi i svojoj priči trebamo ukazati povjerenje?

Ponedjeljak, 25. travnja : Pisac kao putopisac

Je li svako pisanje putopisanje? Je li svako pisanje- putovanje? Mijenjamo stvarnost za priču, odlazimo u našu privatnu Nigdjezemsku ili – Nedođiju.Mijenjamo agregatno stanje, postajemo Kartezijev “Cogito”: prelazimo u duh. Veliki pisci-putpisci: Joseph Conrad, George Gordon Byron, Jan Morris, kao i nešto manji književni genije, ali veliki zavodnik i putnik: Giacomo Casanova. Stefan Zweig, veliki putnik Habsburške monarhije, ali i Casanovin štovatelj.

Ponedjeljak, 2. svibnja : Nevidljivi okovi i kako ih se riješiti

Što nas sputava u pisanju, u samome počinjanju? Zašto nekada poželimo pobjeći od svega? James Joyce u Trstu, gradu raznih slavnih egzilanata, piše svoje Dublince, Uliksa, ali i Egzil. Njegov žanrovski hibrid “Giacomo Joyce”, u kojoj razotkriva svoju opsesiju učenicom kojoj predaje engleski. Trst kao nulta točka mnogim slavnim bjeguncima, diplomatima i učenjacima. Freud, Winckelmann, Stendhal, Richard Burton (ne velški glumac!), koji tamo prevodi Tisuću i jednu noć. Orhan Pamuk i Trst. Ako već ne možemo pobjeći u Trst, možemo li skriveno mjesto potražiti u sebi? U svojoj kući? U vrtu? U snovima?

Ponedjeljak, 9. svibnja : Krimići i disciplina pisanja

Krimići nam otkrivaju ne samo tko je ubojica, nego i mnogo toga o  disciplini pisanja.. Od Sir Arthura Conana Doylea, Agathe Christie do skandinavskih autora. Philip Kerr: “Dama iz Zagreba”. Domaći krimići iz ciklusa “Balkan Noir”. Bilježnice Agathe Christie: odluka, plan, preciznost, disciplina. Na vrhu “piramide”: inspiracija, koja je čarobno infantilna. Često su to dječje pjesmice, brojalice. Nekada nas i “običan” napjev može nadahnuti na knjigu, ili jedna jedina rečenica koju netko izgovori. Sve su to tajanstvene zakonitosti “intuitivnog uma”.

Ponedjeljak, 16. svibnja : Umijeće prizemljenja ili kako dovršiti priču

Što na krajevima svojih romana rade Proust, Tolstoj, Fitzgerald, Nabokov, a što mi? Zašto je važna posljednja rečenica? I kako ona prianja uz prvu? Posljednje rečenice romana zaslužile su zasebnu knjigu, no do sada su je dobili “samo” počeci knjiga u “Ako jedne zimske noći putnik” Itala Calvina. Provjerite još jednom završetke svojih omiljenih knjiga, jer oni su jasan odgovor na probleme koji se iznose na početku. Knjiga mora biti zatvoren, cjelovit svijet. Za razliku od naših života, one su dovršene, ili bi barem trebale biti do ove jeseni!

Advertisements