Mrak ili strah

Djeca koja čitaju postaju ljudi koji misle moto je pod čijim okriljem izdavačka kuća Mozaik knjiga promovira vrsne naslove domaće i strane dječje književnosti čiji junaci već generacijama uveseljavaju, razonode i na razmišljanje potiču čitatelje najosjetljivije dobi, čitatelje u nastajanju, djecu čiji se čitateljski ukusi tek oblikuju. A dječji su čitateljski ukusi, kao i u odraslih čitatelja, veoma raznovrsni. Djea, tako, vole bajke, basne, pustolovne ili povijesne romane, a poneka, posebno izraženog istražiteljskog duha, zasigurno vole pročitati i dobar krimić

Jedan je poznati irski pisac, za nedavna gostovanja u Zagrebu, izjavio kako su istražitelji u romanima odraz (ne)povjerenja što ga društvo gaji prema sustavu, a u romanu Mrak ili strah, trećem iz serijala o privatnom istražitelju Melkioru, središnje je mjesto prepušteno – životinjama. Prije no u prevladavajućem društveno ozračju, razlog takvoj odluci Melkiorove mame, vrsne dramaturginje i urednice na HRTu Nives Madunić Barišić treba potražiti u nepreglednim bespućima dječje mašte. U dječjim pojmovnicima granice ne postoje, one su samo dalek i nedokučiv izraz iz rječnika odraslih, djeca ne poznaju njihov sputavajući učinak i stoga u hibridnim vrstama, modernim basnama u nešto duljem obliku, nesmetano uživaju.

Za takve je male čitatelje autorica pripremila pravu ukoričenu književnu poslasticu. Melkior, pomalo tašt i samoživ istražitelj dobra srca i njegovi prijatelji gospođa Greta, Tara, Juran, Blubejb i ostali suočeni su s, ne jednom već dvjema nevoljama, njihov je prijatelj čarobnjak Merlin nestao što i ne bi bilo posve neobično jer zadaća je čarobnjaka da nestaju i ponovno se pojavljuju u najneobičnijim okolnostima da neke od životinja, slučajnih promatrača u zagrebačkom Botaničkom vrtu nisu posvjedočile trenutku njegova nestanka i posve su sigurne kako je on bio sve samo ne dobrovoljan. Kao da to nije dovoljno, usporedno s Merlinovim nestankom, netko svojski ustraje u naumu da malu životinjsku družinu okupljenu pod akronimom ŽIS (Životinjska istražiteljska služba) uništi do temelja.

Mnogo se već puta, u književnosti kao i u životu, pokazalo kolika je moć što je ima pravo prijateljstvo. Nije, ipak, zgorega to što češće ponavljati i podvlačiti jer mi smo, kao ljudi, skloni zaboravljati takve male i nevažne stvari, sitnice. A upravo od tih sitnica izgrađeni su i naši životi, od sitnica poput prijatelja, ljubavi, povjerenja i obitelji. I ako smo mi, kao ljudi, to zaboravili, životinje zasigurno nisu. I to je možda glavni razlog što je Nives Madunić Barišić ovu priču izmjestila iz ljudskog i preselila u životinjski svijet. Često možemo čuti kako dobro napisani kriminalistički romani, čitaju li se pažljivo, mogu čitatelju ponuditi mnogo više od napetog zapleta. Slučaj je to i s Mrakom i strahom jer, iako će male čitatelje zanimljiva fabula u neizvjesnosti držati gotovo do posljednjeg poglavlja, jednu će drugu poruku pamtiti mnogo dulje: onu o važnosti što je obitelj igra u životu pojedinca, čak i kada se on od nje svim silama nastoji otuđiti kao i o posebnosti skrivenoj unutar svakog od običnih (ljudi ili životinja) što ih svakodnevno susrećemo.

A Melkior, taj divan, hrabar pas koji se ne boji ni najstrašnije čarobnice kada pokušava spasiti prijatelja, ostat će u povijesti krimića upamćen kao prvi istražitelj kojem je za rukom (ili, u ovom slučaju, za šapom) pošlo pronaći izvorište vlastite slabe točke, vlastite kočnice, vlastitog straha, suočiti se s njime i tako narasti još malo, još se malo osnažiti. Jer ispodkrevetni svijet isto je kao i mračna prostorija, samo mjesto sve dok mu se ne pridaju strašne osobine stvorene u strahom zaokupljenim mislima.

Nije strahota bojati se, kao da poručuje Melkior, ali strašnije od samog straha je ne pokušati se s njim uhvatiti u koštac i pobijediti ga. Jer strahu su podložni i oni najveći, a samo o svakom ponaosob ovisi hoće li i koliko narasti i sam strah. Ističući je nekoliko puta u tekstu, autorica tu poruku nastoji prenijeti i usaditi u male čitateljske glave. Poruku na koju se često ogluše i oni veliki… Ako visina, težina ili konfekcijski broj određuju nečiju veličinu.

Advertisements